Nieraz, zamiast zgłosić dany produkt, wiele osób woli odłożyć go na półkę w widoczne dla pracownika miejsce - licząc na to, że obsługa sklepu zajmie się problemem. Sama byłam świadkiem, jak pracownica jednego z dyskontów zamiast usunąć słoik ze spleśniałą sałatką z półki, schowała go po prostu w głąb regału. Od tej pory zgłaszanie tego typu incydentów jest zdecydowanie prostsze i przyjazne, nawet dla tych, którzy z biurokracją nie chcą mieć zbyt wiele do czynienia.

Państwowa Inspekcja Sanitarna uruchomiła nową platformę e-Sanepid, która pozwala każdemu zgłaszać interwencje przez internet, za pomocą prostego formularza. Powiadomienia można wysyłać przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Dzięki temu kontakt z sanepidem staje się łatwiejszy, a reakcja urzędu na potencjalne uchybienia czy zagrożenia szybsza. 

Jak zgłosić problem w sklepie czy restauracji?

Żeby wysłać zgłoszenie, wejdź na stronę e.sanepid.gov.pl, kliknij w menu zakładkę „Interwencje” i wybierz odpowiednią kategorię – dotyczącą obiektu lub produktu. Następnie opisz problem i prześlij formularz, który trafia bezpośrednio do właściwej jednostki Inspekcji Sanitarnej. Można to zrobić zarówno z komputera, jak i z telefonu, w wersji mobilnej. W przypadku żywności obowiązkowe są tylko dane kontaktowe i siedem pól oznaczonych gwiazdką, w tym zgoda na przetwarzanie danych osobowych.

https://e.sanepid.gov.pl/

Co można zgłosić przez e-Sanepid?

Nowe narzędzie obejmuje szeroki katalog spraw związanych z produktami oraz miejscami publicznymi.

W przypadku produktów żywnościowych zgłaszać możesz:

  • żywność budzącą wątpliwości dot. jakości, typowych cech czy reklamy wprowadzającej w błąd
  • zepsute, przeterminowane lub skażone produkty
  • nieodpowiednie warunki przechowywania czy transportu
  • braki w oznakowaniu, np. niewskazanych alergenów
  • przypadki podejrzeń zatruć pokarmowych
  • suplementy diety niespełniające wymagań, np. bez wymaganego opisu

Zgłoszenia dotyczyć mogą również miejsc publicznych i pracy. Platforma daje możliwość zgłaszania uchybień związanych z higieną w wielu przestrzeniach. Mogą to być m.in.:

  • braki w utrzymaniu czystości w lokalach gastronomicznych
  • uchybienia dotyczące materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością
  • nieprawidłowości dotyczące cateringów dietetycznych

Dodatkowo, w kategorii Obiekty, zgłosić można też problemy z jakością wody (kranówki do picia, na basenie czy na kąpielisku), a także kwestie związane z żywieniem w szpitalach, przedszkolach, szkołach czy restauracjach.

Główny Inspektorat Sanitarny przypomina również, że zgłaszać można, a nawet należy, wszystkie sytuacje, które potencjalnie stwarzają ryzyko dla zdrowia publicznego. Nowa e-usługa ma za zadanie podnieść poziom bezpieczeństwa i ułatwić wszystkim szybką reakcję na zauważone nieprawidłowości. Uzupełnienie formularza trwa zaledwie chwilę, a może zapobiec niepotrzebnemu ryzyku. Bez wykłócania się z obsługą sklepu o wątpliwą jakość, wygląd czy smak kupionych produktów. Wygląda na to, że urzędnicy sanepidu w nadchodzących miesiącach będą mieć ręce pełne roboty.